top of page

Varför internkommunikation, del 3


Jag började intressera mig för internkommunikation via mitt jobb som extern kommunikatör. Jag tyckte ofta att jag missade aktiviteter som hände på min arbetsplats och fick reda på dem i efterhand när det var för sent att berätta om. Flera av mina kollegor som inte jobbade med kommunikation hade samma problem - att de fick reda på saker i efterhand så jag började fundera på hur jag skulle kunna göra för att få mer information och nyheter att flöda på arbetsplatsen.

Min önskan var att

  1. mina arbetskamrater skulle berätta för mig om små och stora saker de gjorde i den dagliga verksamheten

  2. mina arbetskamrater skulle berätta i god tid innan de gjorde något extra intressant som skulle kunna sticka ut i nyhetsflödet

  3. att den information jag fick skulle vara fylligare med mer fakta så att jag lätt kunde sammanställa en notis, artikel, pressmeddelande etc.

Jag förstod att det inte skulle bli så lätt att få min önskan uppfylld eftersom mina kollegors arbetsuppgifter innefattar en hel del andra saker än att leverera information till kommunikatören.

Jag började prata med kommunikatörer på andra arbetsplatser och upptäckte att det var fler som tyckte det var svårt att få information som kunde användas i den externa kommunikationen.

Några orsaker som kom upp var

  • Många visste inte om det de gjorde var intressant nog eller höll rätt kvalité

  • Att rapportera till kommunikatören var en av de där extra sysslorna som lätt glöms eller prioriteras bort

  • Det fanns en tanke om att det är kommunikatören som ska samla in informationen från verksamheten (vilket jag tycker är delvis sant - som kommunikatör måste vi ställa frågan och ge rätt förutsättningar för att kunna svara)

Flera av de jag pratade med hade också lösningar på mitt problem; börja jobba med kommunikationen innanför väggarna. Så länge det inte fungerar internt kommer den inte fungera tillfredsställande externt. Så det var till internkommunikationen jag vände mig för att få hjälp att lösa mitt problem.

Hur jag gick tillväga kommer gå att läsa i Varför internkommunikation, del 4 som publiceras inom kort.

Kommentera
Kategorier
Inga taggar än.

Ditt meddelande har skickats!

bottom of page