top of page

Om att utmana mig själv


Att vara en bra kommunikatör innebär också att våga utmana mig själv och min omgivning. Att leta efter nya lösningar och sätt att utveckla arbetet.

Kommunikatörsyrket är komplext med varierande arbetsuppgifter men också med många olika förväntningar från organisationen. Det är lätt att hamna i en utförarroll där egen planering och strategiskt tänkande prioriteras bort framför uppgifter som dyker upp under dagen.

Att ta mig tid att planera och strukturera mitt arbete och våga utmana och ifrågasätta förväntade arbetssätt, mönster och ramar tror jag därför är viktigt. Att vara på tårna och inte drunkna i flödet. Det är allt för lätt att hänge sig åt de små arbetsuppgifterna istället för att lyfta blicken och titta på helheten eller framåt.

Det är lätt att fastna i småplocket men svårare att ta sig ur, till slut är det så många småsaker som behöver göras att det är svårt att se något annat. Det är här stoppknappen, nödbromsen, huvudströmbrytaren eller någon annan liknelse passar bra att använda. Men vad ska jag göra efter att ha stannat?

Här kommer några förslag:

  1. För det första handlar det om att få tillbaka känslan av att jag utmanar mig själv. Den där lite pirrande och kanske till och med läskiga känslan att inte riktigt veta hur något ska göras och vad resultatet kommer bli. Jag vågar och kan.

  2. Jag kan gå igenom mina arbetsuppgifter - vilka är stora och vilka är små? Vilka kan stå tillbaka ett tag för att ge utrymme åt utvecklingsarbetet? Finns det något som jag gör som inte är mitt ansvar och därför kan plockas bort direkt?

  3. Finns det någon arbetskamrat som jag kan samarbeta med? Kanske starta ett gemensamt projekt där vi båda jobbar med att öka kontrollen över våra arbetsuppgifter.

  4. Vad är jag intresserad av och vill/behöver utvecklas inom? Ett enkelt sätt att hitta lättillgänglig och helt gratis litteratur är att söka på bibliotekets hemsida.

  5. Hur gör andra som jobbar med samma sak som mig? Kontakta några kommunikatörer i min egen eller andra organisationer och se om vi kan träffas, prata på telefon eller mail, gärna var och en för sig för att få ut så mycket som möjligt av mötena.

Det här är några små steg som kan få igång motorn igen men för att få igång en långvarig förändring behöver jag också prata med min ledning för att få stöd att jobba vidare med utvecklingen och för att få en organisation med ett mer utvecklat kommunikationsarbete.

Kommentera
Kategorier
Inga taggar än.

Ditt meddelande har skickats!

bottom of page