top of page

Mer organisering

En av de saker jag tycker är mest intressant är att försöka hitta sätt att mitt organisera arbete och även hitta metoder för hur jag kan samarbeta med mina kollegor på ett planerat sätt.

Jag har tidigare skrivit om KanBan-tavlan som jag tycker fungerar väldigt bra för mina egna arbetsuppgifter men jag har också velat ha något verktyg som kan fungera även i samarbetet med mina kollegor och då blir behoven mer komplexa och de redan färdiga planeringsverktygen kanske inte passar längre.

Ett problem jag ofta upplever är att vi på enheten sällan har full koll på alla projekt och aktiviteter som pågår samtidigt samt vilka olika områden varje person ansvarar för kontinuerligt. Utifrån de problemen har jag utformat en tavla som jag tror ska passa för just våra behov.

Bilden nedan är en första skiss på planeringstavlan, den är så pass enkel att den skulle kunna fungera på fler arbetsplatser.

Så här fungerar den

Aktivitetsplanering: Här skriver vi in planerade projekte/aktiviteter, vilka som är involverade samt markerar hur länge de kommer pågå, siffrorna är veckonummer och schemat kan löpa så långt fram i tiden som det finns behov av.

Kontinuerliga ansvar: De olika ansvarsområden ligger på en speciell person tar också tid och behöver därför tas i beräkning när vi fördelar arbetsuppgifter därför är det viktigt att ha de nerskrivna.

Kommande aktiviteter...: Vissa saker vet vi inte exakt när de ska starta men det är bra att ha dem på tavlan för att de inte ska glömmas bort. Det ska finnas beredskap att utföra arbetsuppgifterna när de väl kommer, kanske finns det också en specifik person som redan fått ansvar för aktiviteten.

Skulle du ha användning för en sån här tavla på din arbetsplats? Finns det något du skulle lägga till eller ta bort?

Kommentera
Kategorier
Inga taggar än.

Ditt meddelande har skickats!

bottom of page