top of page

Intressant intervju


Det är inte i min lokala tidning jag förväntar mig att hitta idéer till blogginlägg men i onsdags hände det. På sidan "Pengar och jobb" fanns en intervju med grundaren till företaget e-man, Hans Sollerman. På e-man arbetar man med affärssystem om jag förstått det rätt - jag är ingen tech-nörd och befinner mig själv på andra sidan datorskärmen som användare.

Det jag tyckte var mest intressant var dock inte företaget utan Hans ledarfilosofi. I artikeln berättar han om en föreläsning med Condoleezza Rice som han lyssnat på. I föreläsningen lyfte hon fram energi som en viktig egenskap.

– Den andra är att ledarskap alltid handlar om att ta projektet, produkten eller din organisation med medarbetare till en bättre plats, och den tredje är att om du vill att ditt team ska hänga med i tiden, led det ut i det okända.

Efter att intervjun processats lite i min hjärna tycker jag mig se att dessa egenskaper och inställningar som en grund för ett bra ledarskap:

  • Energi

  • En förståelse för att du som ledare/chef har ansvar för dina medarbetares motivation och möjlighet att göra ett bra jobb utifrån vilka förutsättningar du ger dem.

  • Insikt om att det inte är bra att stanna upp och att lärande motverkar stagnation

Vill du läsa hela intervjun? Här är länken

Vill du försöka förstå vad e-man gör? Länk till företagets hemsida

Kommentera
Kategorier
Inga taggar än.

Ditt meddelande har skickats!

bottom of page