top of page

Kort om: Konsulten

Jag läser mycket intressant litteratur nuförtiden tack vare utbildningen som jag läser. Tyvärr hamnar inte mycket här på bloggen eftersom de mesta tiden och energin går åt till att skriva examinationer. Jag ska dock försöka dela med mig lite av mina nya insikter i små korta inlägg, här kommer det första - om konsulten.

Min erfarenhet är att många blir misstänksamma när det börjar pratas konsulter - alltså den typen av konsult som jobbar med organisationsutveckling på något sätt.

I en artikel i antologin Strategisk kommunikation: Forskning och praktik skriver Sara von Platen om konsulten. Hon menar att även om det kan till viss del finnas skäl till denna misstänksamhet fyller kommunikationskonsulten också en rad funktioner för en organisation:

Konsulten fungerar som en översättare av:

  • organisationens mål till omvärlden

  • omvärldens krav till organisationen

  • "performance gaps" i organisationen

Konsulten är också med och legitimerar och gör idéer till verklighet och kan fungerar som budbärare för frågor som annars inte skulle nått ledningsgruppen eller uppmärksammats där.

von Platen lyfter även fram att kommunikatörer inte kan vara experter på allt i kommunikationsbranschen och då kan nischkunskapen överlåtas på kommunikationskonsulten.

Antologin varifrån artiken är hämtad hittar du här

Kommentera
Kategorier
Inga taggar än.

Ditt meddelande har skickats!

bottom of page