top of page

Bestående nytta


Under ett samtal med en vän, som precis som jag jobbar för en medlemsorganisation, berättade hon om sin nya chef som hade infört ett speciellt arbetssätt. Vad de än gör på enheten skall de fråga sig "vad gör det här för nytta för medlemmarna?" En enkel och på sätt och vis självklar fråga men som också kan vara utmanande. Jag ska inte gå djupare in i en diskussion om hur den kan besvaras men det som väckte mitt intresse var att den kan skapa en meningsfullhet i arbetet.

Jag inser att jag utan att ha tänkt på det ofta stått inför frågan "vad gör det här för nytta i längden". Visst, jag försöker föra statistik och utvärdera aktiviteter men kanske är det att utföra arbetet i fel ordning? Om jag redan innan definierar nyttan med det jag gör skulle det kunna ge mig större motivation att utföra det jag företagit mig att göra, kanske skulle resultatet också bli bättre och nyttan därför ännu större.

Att känna att mina arbetsuppgifter är meningsfulla är otroligt viktigt, utan det känner jag mig vilsen och tappar lätt motivationen. Självklart är det viktigt att få ledning och feedback från chef och kollegor men det går också att göra något själv för att hitta meningsfullhet. Det gäller bara att komma ihåg att ställa de rätta frågorna!

Kommentera
Kategorier
Inga taggar än.

Ditt meddelande har skickats!

bottom of page