top of page

Kan färre val ge dig mer energi?

Lite då och då kan man läsa om människor som gjort ett medvetet klädval - att i sin garderob endast ha en enda utstyrsel. Storheter som Bill Gates, Angela Merkel och Mark Zuckerberg har gjort det och vi minns nog alla den ikoniska svarta polotröjan som Steve Jobs alltid bar. Men varför?

Förklaringen är att spara energi till viktigare saker. I kursen The Coaching Habit som finns på lärplattformen dailybitsof skriver Michael Bungay Stanier att hjärnan använder ungefär 20% av kroppens energi - trots att den bara utgör c:a 2% av vår totala kroppsvikt. Att tänka tar alltså på krafterna och att välja mellan olika alternativ kräver definitivt en hel del tänkande.

Själv har jag lekt med tanken att skapa en uniform bestående av några väl utvalda plagg. Det närmaste jag kom var att sy en långärmad klänning i mörkblått, modellen kan vara samma men färg och mönster variera. Jag insåg dock ganska snart att jag tycker det är alldeles för roligt med kläder för att begränsa mig till att bära ett enda typ av plagg. Det som är kul ger ju också energi.

I mitt sökande efter en mindre tids- och energikrävande garderob har jag hittat en annan väg - det gamla hederliga ordning och reda har tagit över styret bland galgar och byrålådor i form av den japanska städ-gurun Marie Kondo (KonMari). Maries städfilosofi bygger dels på att rensa ut och dels på att organisera dina saker så du får översikt och kan se dem.

Genom att begränsa antalet kläder i garderoben till (nästan) bara såna som jag trivs i har jag också rensat bort flera möjligheter till dåliga val och dessutom fått en garderob som är mycket roligare att titta in i. Metoden kan såklart användas till allt - både på jobbet och hemma. Se till exempel videoklippet nedan där Marie städar upp på ett skrivbord.

Så tillbaka till min ursprungliga fråga - kan färre val ge dig mer energi? Helt klart är det så, det gäller bara att hitta metoder som passar dig. Början av den resan kan tyvärr resultera i att du får fler val att göra i letandet efter något som fungerar för dig men det kan vara värt det i längden!

Läs och se mer om Marie Kondos metod:

Videoklipp med Marie Kondo:

Kommentera
Kategorier
Inga taggar än.

Ditt meddelande har skickats!

bottom of page